Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základní škole speciální
Prokopová, Zuzana ; Bartoňová, Miroslava (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Franiok, Petr (oponent)
Předmětem disertační práce je problematika využití přístupu vycházejícího z aplikované behaviorální analýzy (dále ABA) při vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních. V teoretické části jsou vymezeny poruchy autistického spektra (dále PAS) v kontextu současných poznatků, jejich ukotvení v klasifikačních systémech, symptomatika PAS, jejich diagnostika a screening a praxe založená na důkazech (evidence-based practice) v přístupu k jedincům s PAS. Dále se teoretická část zabývá aplikovanou behaviorální analýzou jako vědním oborem a jejím využitím ve vzdělávání žáků s PAS. V neposlední řadě předkládá poznatky z oblasti zařazení žáků s PAS do vzdělávacího procesu u nás i v zahraničí a představuje model pensylvánských podpůrných tříd, který nabízí jednu z možností realizace jejich vzdělávání za pomoci přístupu vycházejícího z ABA. Výzkumná část disertační práce se dělí do tří výzkumných šetření, z nichž všechny mají jedno společné téma, a to vzdělávání žáků s PAS v základní škole speciální (dále ZŠS) za užití aplikované behaviorální analýzy. V prvním výzkumném šetření je na základě dat získaných z dotazníkového šetření prezentován popis současného stavu využití aplikované behaviorální analýzy ve vzdělávání žáků s PAS v ZŠS v České republice. Druhé výzkumné šetření...
Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Chrapková, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...
Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Chrapková, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
NÁZEV: Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu u dítěte s autismem. AUTOR: Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím aplikované behaviorální analýzy (ABA) při tvorbě individuálního vzdělávacího planu (IVP) u dítěte s autismem. Pokouší se také přinést ucelenější pohled na intervenci ABA, která osobám s poruchami autistického spektra (PAS) nabízí další možnost výchovně-vzdělávacího procesu. Obsah práce je členěn do čtyř částí. V první kapitole jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a jejich klasifikace. Jsou zde popsány možnosti vzdělávaní osob s PAS a také strategie tvorby individuálního vzdělávacího plánu. Druhá kapitola seznamuje s historií a vývojem aplikované behaviorální analýzy a specifickým přístupem Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Pro komplexní pohled na intervenci VB-ABA je do teoretické části zahrnut nástin struktury a organizace programu, vymezení terminologie a stručný přehled metod učení. Poslední kapitola je zaměřena na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část seznamuje se strategií tvorby IVP a edukačně hodnotícím profilem...
Problémové chování dětí s poruchou autistického spektra - řešení metodou aplikované behaviorální analýzy
Gottwaldová, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Bakalářská práce se zabývá využitím principů aplikované behaviorální analýzy (ABA) při zmírňování problémového chování nebo jeho vymizení u dětí s poruchou autistického spektra (PAS). Okrajově se zabývá vývojem ABA a snaží se uceleně podat informace o základních postupech tohoto vědního oboru. Práce je členěna do pěti částí. V první části se práce věnuje charakteristice PAS, jejich klasifikaci a autistické triádě. Druhá část přináší výpis a stručný popis některých z dostupných intervencí pro děti s PAS, které se používají u nás i ve světě. Třetí část se věnuje aplikované behaviorální analýze. Je zde popsán princip ABA a její vývoj a uvádím zde nejdůležitější osobnosti spjaté s aplikovanou behaviorální analýzou. Součástí této kapitoly je seznam, podle mého, nejdůležitějších pojmů v ABA, které jsou stručně vysvětleny tak, abychom získali ucelenější přehled o tom, jak ABA funguje. Čtvrtá část je zaměřena na problémové chování dětí s PAS. Tato kapitola pojednává o funkcích problémového chování, ABC analýze funkce chování a jaké jsou strategie, které pomáhají zmírňovat nežádoucí chování nebo pomáhají k jeho vymizení. Poslední část je věnována kazuistice. Předmětem kazuistiky byla dívka s PAS, která dochází do intenzivního programu ABA. Kazuistika popisuje, jaká dívka je a přikládám hodnocení a některé z...
Role motivace ve výuce mandů
Beranová, Anežka ; Michálková, Lucie (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvoje komunikačních dovedností u dětí s PAS. Cílem práce je přiblížit, jak probíhá rozvoj těchto dovedností pomocí Verbálního chování aplikované behaviorální analýzy (VB ABA), konkrétně v oblasti vyjadřování žádostí dětí (mandování). Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na popis základních východisek a principů aplikované behaviorální analýzy a také přístupu Aplikovaná behaviorální analýza - verbální chování, který z této vědy vychází. Podrobněji se pak věnuje vysvětlení techniky mandování a principům motivace, jejichž pochopení je pro tuto techniku a pro veškerou VB ABA intervenci nezbytné. Výzkumná část práce popisuje pokroky v mandování u dvou dětí s PAS během osmi měsíční VB ABA intervence. Analyzuje faktory, které mohly mít vliv na výuku mandů, zejména roli, jakou hraje při efektivním rozvoji mandování motivace dítěte. Určitý úsek praktické části práce je extrahován do příloh jako neveřejná část práce z důvodu zachování anonymity dětí. Extrahování citlivých dat do příloh práce umožnuje opatření děkana č. 73/2017 článek 12. Klíčová slova Aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování (VB), mand, motivující operace, posílení, zájmy
Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika
Šťastná, Kateřina ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta BAKALÁŘSKÁ PRÁCE 2018 Kateřina Šťastná Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Aplikovaná behaviorální analýza u dítěte s PAS - kazuistika Applied behavior analysis in a child with ASD - case report Kateřina Šťastná Vedoucí práce: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání 2018 ANOTACE Teoretická část bakalářské práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra, zejména jejich hlavními projevy, dále uvozuje jednu z možných intervencí, aplikovanou behaviorální analýzu, se zaměřením na verbální chování, kde výrazná část je věnována mandům. Praktická část přináší kazuistiku chlapce podpořeného aplikovanou behaviorální analýzou a osobní zkušenost autorky práce s výše zmíněnou intervencí. Cílem práce je přinést do českého prostředí ucelené informace o učení mandů u dětí s PAS. KLÍČOVÁ SLOVA poruchy autistického spektra (PAS), intervence, aplikovaná behaviorální analýza (ABA), verbální chování, mandy, učení mandů
Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy
Chrapková, Kateřina ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
NÁZEV: Rozvoj komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy AUTOR: Bc. Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá rozvojem komunikační schopnosti u dětí s autismem pomocí Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Cílem práce je představit přístup VB-ABA jako účinnou intervenci pro osoby s poruchami autistického spektra (PAS). Jedná se o práci monografickou, převážně teoretické povahy. Empirickou část tvoří evaluační jednopřípadová studie. Obsah práce je rozřazen do šesti teoretických a jedné empirické kapitoly. První kapitola uvádí do problematiky komunikace z pohledu behaviorismu a srovnává tento přístup s pohledem klasické lingvistiky. Druhá kapitola popisuje teorie osvojení jazyka a vývoje řeči z behaviorálního a lingvistického pohledu. Třetí kapitola pojednává o rozvoji dětské řeči v rámci ontogeneze a její funkce. Čtvrtá kapitola se věnuje problematice narušené komunikační schopnosti v kontextu PAS. Pátá kapitola uvádí do problematiky praxe založené na důkazech a přináší informace o současném zahraničním výzkumu v oblasti intervencí pro osoby s PAS. Poslední teoretická kapitola je věnována VB-ABA v kontextu oboru behaviorální...
Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálně vzdělávacích plánů u dětí s autismem
Chrapková, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
NÁZEV: Praktické využití aplikované behaviorální analýzy při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu u dítěte s autismem. AUTOR: Kateřina Chrapková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím aplikované behaviorální analýzy (ABA) při tvorbě individuálního vzdělávacího planu (IVP) u dítěte s autismem. Pokouší se také přinést ucelenější pohled na intervenci ABA, která osobám s poruchami autistického spektra (PAS) nabízí další možnost výchovně-vzdělávacího procesu. Obsah práce je členěn do čtyř částí. V první kapitole jsou charakterizovány poruchy autistického spektra a jejich klasifikace. Jsou zde popsány možnosti vzdělávaní osob s PAS a také strategie tvorby individuálního vzdělávacího plánu. Druhá kapitola seznamuje s historií a vývojem aplikované behaviorální analýzy a specifickým přístupem Verbálního chování - aplikované behaviorální analýzy (VB-ABA). Pro komplexní pohled na intervenci VB-ABA je do teoretické části zahrnut nástin struktury a organizace programu, vymezení terminologie a stručný přehled metod učení. Poslední kapitola je zaměřena na tvorbu individuálního vzdělávacího plánu a má teoreticko-aplikační charakter. Teoretická část seznamuje se strategií tvorby IVP a edukačně hodnotícím profilem...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.